Jsou kuřice v pořádku?
Jak poznám, zda jsou kuřice v pořádku? Jak poznám kvalitního dodavatele od různých překupníků? Je možno kuřice reklamovat?
Trochu zkušenější chovatel pozná stav kuřice na první pohled. Kuřice by měly mít lesklé, přilehlé peří, tedy neměly by být žádnými „rozčepýřenci“, neměly by mít oklované zadky a měly by vykazovat přirozeně vitální pohybový projev, tedy neměly by netečně postávat či dokonce polehávat. Doporučujeme též prohlédnout si trus, ve kterém nesmí být krev (projev kokcidiózy), popřípadě profouknout jemné peří na břiše a pod křídly a zkontrolovat, zda nemá kuřice cizopasníky.
Jak poznat kvalitního dodavatele? Podle kvalitních kuřic! V České republice existují stovky odchoven, které produkují milióny kuřic nejrůznější kvality. Od vynikajících přes průměrné až po hodně mizerné, produkující kuřice ve špatném výživovém stavu, nedostatečně vakcinované či nevakcinované, oklované, nemocné, začmelené. Mizerné kuřice si tedy můžete koupit nejen od „překupníků“, ale i přímo od jejich chovatelů. Jsou dobré a horší odchovny a dobří a horší obchodníci. Říkáme raději obchodníci, nikoli překupníci. Vždyť každý obchodník, který něco nakoupí a prodá, by se tak dal pejorativně nazvat překupníkem. Dobrý obchodník si však vybírá a prodává jen dobré zboží. Problém některých velkých distribučních firem je pouze v tom, že v rámci naplnění mohutných objemů jejich obchodu nakupují tak trochu „všude a všechno“, že si nemohou moc vybírat. Pravdou je také, že hodně odběratelů nemá dostatek informací, a tedy ani možnost správné volby. Díky čtvrtstoletí sledování českého drůbežářského trhu i díky stovkám informací od našich klientů víme dosti přesně, jak kdo kde funguje. Přesto nebudeme jako přímí účastníci trhu jmenovat a známkovat naši konkurenci chovatelskou ani obchodní, to by nebylo obchodně korektní. Nechť známkují sami odběratelé. Jak hodnotí nás si můžete přečíst v rubrice Ohlasy odběratelů. Kuřice se samozřejmě reklamovat dají, stejně jako každé zboží kupované od slušného prodejce. Konkrétně při našem prodeji má každý náš zákazník možnost kuřice nepřevzít, a to i bez udání důvodu. Je jinou otázkou, že této možnosti naši zákazníci nevyužívají, ale možnost svobodného rozhodnutí jim poskytujeme. Máme výhodu v tom, že nemáme žádné reklamace z důvodu onemocnění kuřic. Kuřice se čtrnácti vakcinacemi neonemocní, i kdybyste ji přemlouvali, dokonce neonemocní ani v případě, kdy se u některých méně pořádných chovatelů dostane do silně infekčního prostředí. Ale reklamaci občas řešíme. Jedná se výhradně o fyzické újmy kuřic, tedy poranění při odchytu a transportu. Tomu nelze zcela zabránit a jednou za čas se stane, že ani my, ani příjemce nepostřehneme, že má kuřice zlomenou či vykloubenou nohu, nebo je slepá na jedno oko. Týká se to zhruba jedné kuřice z tisíce, abyste si nemysleli, že našim zákazníkům vozíme nějaký lazaret. Řešení je jednoduché - dohodneme se s odběratelem, zda chce vrátit peníze či nahradit kuřici. V prvém případě mu neprodleně poukážeme uhrazenou částku, v druhém jej zařadíme do dalšího rozvozového plánu a náhradní kuřici mu přivezeme. Nepožadujeme zlomyslně žádné veterinární osvědčení o úrazu, ale maximálně fotografii zaslanou e-mailem, neb dobře víme, že veterinární vyšetření je dražší než poraněná kuřice. Je trochu legrační až dojemné, že existuje už řada poraněných slepic (dříve kuřic), u kterých jsme provedli náhradu, ale které jsme ponechali jejich majitelům, a těm se podařilo je z toho zranění nějak vykurýrovat. Někdy úplně, jindy částečně. A tak jsme třeba informováni i o tom, že invalidní slepice Anička z Krkonoš a Kulhavka od Hodonína mají od svých ošetřovatelů přislíbenu péči dokonce až na doživotí…